Vegetariske overvejelser eller bare kødfrie dage?

Selvom jeg sætter stor pris på mine grøntsager, så bliver jeg nok aldrig vegetar fuldt ud, da jeg foretrækker at have muligheden for at gå ud over nogle af de restriktioner, der kan være ved at leve under en af disse livsstile.

Det er dog ikke kun den vegetariske/veganske livsstil jeg har denne holdning til – generelt er jeg nysgerrig på de mad-metodikker der dukker op i samfundet, medierne og blandt venner – men jeg bruger det til at søge inspiration i, fremfor at leve fuldstændigt efter dem.

Til gengæld giver inspirationen fra de forskellige livsstile/kure mig, en stor kreativitet til hvordan jeg kan eksperimentere med mad, i den form for madlavning som jeg personligt sætter stor pris på.

Jeg lever til tider semi-vegetarisk – især når det kommer til min frokost og min morgenmad, men det tror jeg er en ting de fleste gør, da kød kan være en lidt omstændig ting at indtage på de tidspunkter, i og med det ofte kræver tilberedning, kan være ret bastant at smage på, eller ligge tungt i maven bagefter.

For mig fungerer det rigtigt at spise vegetarisk/kødfrit til min frokost, fordi lige præcis der skal jeg kun tage hensyn til hvad jeg selv har lyst til – og ikke hvad resten af familien også gerne vil have.

Hvorfor det vegetariske valg?

Der er mange grunde til folk vælger at leve vegetarisk. Om det er fordi de har bevidst taget valget for dyrevelfærd, pga. miljøbevidsthed, eller at de bare ikke kan lide kød – der er lige så mange grunde som der er vegetarer.

  • Miljøbevidsthed og beskyttelse af grundvandet.
    Produktionen af husdyr til fødevarer er en af de helt store synder til CO2 udslip. Især når vi regner alle faktorer med som produktion af gødning til dyrkning af afgrøderne og fødevarer til husdyrene.Lige så vel som når vi skal dyrke færre afgrøder til at fodre dyrene med, så beskytter vi også vores jorde og grundvand for mødet med gylle, kunstgødning og pesticider fra ukrudts- og skadedyrsbekæmpelsesmidler.
  • Dyrevelfærd og økonomi
    De fleste dyr, som sælges som fødevarer, lever under kummelig forhold og det er ikke sunde og raske dyr vi så ender med at spise. Ved at spise mindre kød kan du spare triste dyreskæbner. Når vi spare på kødet i vores daglig husholdning, så har vi også råd til at købe- ikke bare en bedre kvalitet af kød – men også fra dyr som har haft et sundere liv enten fra økologisk eller friland.

 

  • Sundhed
    Vegetarer lever længere, og har reduceret risiko for livsstilssygdomme, fedme og forhøjet blodtryk. Animalsk fedt og kød er endegyldigt blevet kædet sammen med en større risiko for hjertesygdomme, forhøjet kolesterol slagtilfælde, tyktarms- og brystkræft, lever- og nyresygdomme, gigt og en forsat liste af lidelser.

Så det giver rigtig god mening at spise vegetarisk, men hvis man ikke ønsker at gøre det fuldt ud, kan man i stedet vælge at gøre det til nogle af sine måltider i løbet af ugen, eller man kan sige at man har en kødløs dag om ugen.

Hvad skal jeg spise?

Det vigtige man skal huske på når man vil spise vegetarisk, er at man så vælger nogle af de vegetariske fødevarer der har et højt indhold af protein. De proteinrige, vegetariske fødevarer er bl.a.

  • Bønner
  • Kikærter
  • Linser
  • Quinoa
  • Nødder og kerner
  • Kornprodukter
  • Ris
  • Og til de vegetarer som er okay med det – æg og mælkeprodukter

En del af forskellen på animalske fødevarer og vegetariske fødevarer, er at de animalske fødevarer indeholder alle de forskellige aminosyrer, modsat vegetariske fødevarer. Her bliver man nødt til at tage hensyn til proteinkomplettering.

Jeg oplever flere unge, som gerne vil leve vegetarisk af hensyn til dyrevelfærden, men de har ikke sat sig ind i hvordan de kan spise variereret, så de får dækket deres proteinbehov.
Når de begynder med at spise/leve vegetarisk, så fjerner de udelukkende kødet og forsætter med primært at spise kulhydrater fra kornprodukter. Og så kan der opstå forskellige mangeltilstande.

Det der kan opstå af mangeltilstande, kan bl.a. være B12-, jern- og proteinmangel som ofte fremviser sig ved træthed, svækket nervesystem og dårligt immunsystem.

Mangeltilstandene er dog nemme at undgå, bare man husker at dække sig ind under måltiderne, med de sunde, effektive ting som bønner, linser, kikærter, korn som f.eks. rug, havre, byg og quinoa, de forskellige former for nødder og kerne, sunde planteolie fra oliven og avocado, samt masser af grøntsager og mælkeprodukter.

Varierer man kosten, og husker man disse ting, så er der slet ikke den øgede risiko for mangelsygdomme, som man tidligere har troet. Det viser sig derimod at vegetarer slet ikke bliver ramt af livsstilssygdomme, i samme omfang som ikke-vegetarer.

 

Tilmeld dig vores køkkenskriverier

Få lækre opskrifter og gode tips til køkkentjanserne i din indbakke.

Tak. Så er du næsten klar. Tjek din email og bekræft din tilmelding.