Broccoli er en rigtig superfood med sine stærke stoffer, der kan forebygge sygdomme og hæmme udviklingen af kæft. Den er særdeles næringsfyldt, med især C-vitaminer, K-vitamin, A-vitamin, folat, kalcium, antioxidanter, fibre og fytokemikalier. Herunder svovl, som er det der giver kål og løg deres karakteristiske bitterhed og skarpe smag.

Broccolien er en mester i at beskytte mod frie radikaler, udrense skadelige kemikalier og hormoner. En af de mange grunde til kræft hader broccoli.

Der er to måder at tilberede broccoli på, eller faktisk tre, men den sidste kan jeg ikke anbefale – udkogt broccoli er noget af det værste. ????

Varier din måde at spise broccoli og andre kålsorter på. Når du skifter mellem både tilberedt og rå broccoli, så øger dine chancer for at få tilført mange forskellige næringsstoffer.

Spiser du den råt indeholder det flere vitaminer, herunder C-vitaminerne og de gavnlige svovlholdige stoffer. Tilberedt broccoli, frigører bl.a. flere gavnlige fytokemikalier/plantestoffer.

Når du bruger den rå broccoli i madlavningen, så brug en meget skarp kniv og skær den i skiver, stave eller små buketter, da du så frigører gavnlige enzymer til din krop.

Bruger du tilberedt broccoli, så prøv at dampkoge det! Skær det i buketter, og placer dem i en dampindsats, fordi så undgår du at alle de gode næringsstoffer, ender i kogevandet, og du undgår de bliver overkogte. Husk at broccolistokke tager længere tid at koge, end buketter.

Foretrækker du alligevel at koge din broccoli almindeligt, er den bedste måde at komme buketterne i rigeligt med spilkogende vand i 30-60 sek. Tag dem op med det samme, og hæld koldt vand over. Så frigiver og bevarer flest mulige plantestoffer. Hvis du vil koge broccoli er det bedst at komme buketterne i rigeligt kogende vand i max 30-60 sek. Tag dem op og hæld kold vand over. På den måde frigives og bevares der flest plantestoffer.

Tilmeld dig vores køkkenskriverier

Få lækre opskrifter og gode tips til køkkentjanserne i din indbakke.

Tak. Så er du næsten klar. Tjek din email og bekræft din tilmelding.