3… 2… 1… Græskartid!

Græskar-familien er i slægt med mange familier bl.a. galdebær, agurk og vandmelon. Græskarrets form, størrelse og farve kan variere meget, og der findes ikke kun de orange, vi alle kender fra halloween, men også gule og grønne. Den mest almindelige er dog det store, runde, orange græskar.

De kan alle spises, men kvaliteten og smagen variere en del. Røde græskar eller Hokkaido er en speciel græskarvariant af japansk oprindelse, hvis orange frugtkød anvendes ligesom courgette.

Her er nogle forskellige sorter:

  • Hokkaido har en orangerød, næsten glat skal og kødet er gul-orange.
    Græskaret er smagsfyldt, og meget velegnet til supper, tilberedt i salater og som tilbehør.
  • Butternutgræskar er lang og buttet med ”talje”, har en cremefarvet glat skal, gult kød med en lidt nøddeagtig og sød smag.
  • Spaghettisquash er lysegul, med en meget hård og glat skal. Kødet er hvidt og trævler op som spaghetti ved tilberedning. Smager ikke af meget, men har en god konsistens. Kan tilberedes hel i ovnen og anvendes som spaghetti ved at rive det med en gaffel.

Græskar er mildt, blødt, venligt, smagen er rimlig neutral og har en let smørsmag, og er ret fantastisk til at blive most, og er derfor meget anvendelig i supper. Siden græskar er så mildt i smagen, så kræver det at man gør sig umage med at tilføje noget krydret smag.

Anvendelse:
Græskaret halveres, kernerne og trevler fjernes. Kødet kan skrabes ud eller man kan skære skrællen af, så kødet kan skæres i både eller tern. Herefter kan du enten sylte, bage, stege, rive, mose det, eller du kan anvende det i salat, som suppe, i dessert og som tilbehør til en ret.

Græskar kan fryses og kræver ikke blancering, men det mister sin sprødhed herefter. Kernerne kan vaskes og tørres, herefter fjernes skallen og de er klar til anvendelse i fx en salat.

Næring i græskar
Græskar mætter godt på trods af et lille sukker- og fiberindhold (4,2 g kulhydrater pr. 100 g) og et stort vandindhold. Det er indholde rimelig mængder af folinsyre (også kaldet B9-vitamin), som er vigtigt for både nervesystemet og fosteret ved gravide.

Det indeholder beta-caroten, som er et forstadig til A-vitamin der er godt for slimhinder, hud og nattesynet, og virker som et antioxidant. Det høje indhold af kalium gør at det er godt for væske- og saltbalancen, nervesystemet og så afbalancer det syrebasebalancen i kroppen.

 

Hvis du er blevet inspireret til at prøve kræfter med græskarrene til andet end at lave lygtemænd, så har jeg en lækker opskrift på en cremet suppe med hokkaido-græskar HER, som kun bliver endnu mere fristende, hvis du udvider den lidt lækker, krydret dukkah.

Tilmeld dig vores køkkenskriverier

Få lækre opskrifter og gode tips til køkkentjanserne i din indbakke.

Tak. Så er du næsten klar. Tjek din email og bekræft din tilmelding.